Business Intelligence slim toegepast

Uitgangspunten voor betrouwbare en goed toepasbare Business Intelligence oplossingen

Veel verkopers van business intelligence systemen hebben hun klanten jaren wijsgemaakt dat Self Service BI oplossingen de toekomst zijn. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat gebruikers nog steeds niet kunnen wennen aan dit soort Self Service tools.

Waarom? Om tot goede keuzes te komen hebben gebruikers betrouwbare en gecontroleerde data nodig. Daarnaast blijkt dat een business intelligence strategie waar een geheel team bij betrokken is meer kans op succes heeft. Daarom is het belangrijk dat een BI oplossing zowel management, eindgebruikers als analisten bij data beslissingen betrekken en hen helpen vanuit één gezichtspunt te werken.

In eerste instantie zou je niet denken dat een supermarkt en een business intelligence bedrijf iets met elkaar gemeen hebben, maar bij Yellowfin hebben we een geestverwant gevonden in Aldi. In tegenstelling tot de belangrijkste concurrenten heeft de Duitse kruidenier de neiging weerstaan om zelfscan kassa’s in hun winkels te plaatsen. Waarom? Omdat ze naar hun klanten geluisterd hebben die zeiden dat ze dat niet wilden. Aldi en de klanten van Aldi geloven dat caissières het scannen efficiënter kunnen doen, zeker bij grotere hoeveelheden. Deze caissières werken dagelijks en begrijpen het systeem van scannen beter (en wat moet je doen als je een artikel hebt dat zich simpelweg niet laat scannen).

Als VisionBI hebben we concurrentie van bedrijven die Self Service business intelligence tools aanbieden. Maar net als bij Aldi vertelt de praktijk ons hetzelfde. We merken dat data analisten, net als de caissières bij een supermarkt, een vitale rol spelen in het aanleveren van best-practice analyses voor een organisatie. Zij werken dagelijks met data, onderhouden hun vaardigheden op zo’n manier, dat ze de echte experts zijn als het gaat om het vinden van de correcte data. En met de juiste data kun je weer de juiste beslissingen maken.

Als het gaat om business intelligence oplossingen zijn gebruikers heel duidelijk geweest: ze willen daarin geen Self Service. Hoewel verkopers van business intelligence software geprobeerd hebben om de verkopen te stuwen door constant over Self Service BI te communiceren, laten brancherapporten zien dat het adoptiepercentage niet boven de 20 procent uitkomt. Volgens Gartner is het zelfs zo dat hoewel de meeste bedrijven de komende 18 maanden toegang tot zelfbedieningstools krijgen, maar 10 procent goed genoeg beheerd wordt om data consistentie te verzekeren.1

Waarom is dat zo? Omdat de meeste zelfbedieningsoplossingen ontwikkeld zijn met gemak in het achterhoofd en Self Service business intelligence is alle behalve gemak op de lange termijn. Zulke tools lopen tegen drie belangrijke problemen aan:

  1. Ze proberen om van de eindgebruiker een data-analist te maken.
  2. Ze moedigen geen samenwerking aan tussen de analisten en het bedrijf
  3. Ze missen beheer.

Het resultaat is dat bedrijven opgezadeld worden met de verborgen kosten van Self Service BI. Die kosten komen voort uit: veel verspilde tijd om van non-analisten analisten trachten te maken. Zij doen vervolgens niet meer waarvoor ze eigenlijk betaald worden. Daarbij komen de kosten van de gekochte software die niemand gebruikt.

De cruciale vraag is: wil je dat een verkoper verkoopt of dat hij zijn tijd besteedt aan het maken van rapportages? Elke manager met gezond verstand begrijpt dat de mensen gefocust moeten zijn op datgene waar ze voor aangenomen en goed in zijn.

Het zijn niet alleen de direct kosten waar organisaties zich druk om zouden moeten maken. Zonder de inbreng van goede analisten kunnen eindgebruikers de verkeerde data gebruiken om beslissingen te nemen. Gebrek aan databeheer is voor organisaties een groot risico. Zoals we hierboven al gesteld hebben, heeft 90 procent van de bedrijven die toegang heeft tot Self Service BI oplossingen niet de goede beheerstructuur om ervoor te zorgen dat de data correct en betrouwbaar is. Hiermee loopt ieder bedrijf dus een risico.

Als zelfbediening niet de oplossing is, wat dan wel?

dashboard, werken met, yellowfin, Bi tool

Voor alle soorten gebruikers is het belangrijk dat zij kunnen vertrouwen op de BI tool. Daarom realiseert VisionBI haar BI projecten met Yellowfin. Yellowfin biedt daarin voor onze klanten het volgende:

Consistentie

Een business intelligence platform dat IT-beheerder controle geeft over aspecten zoals rollen, gebruikersrechten en zelfs de data zelf. Dit stelt een organisatie in staat om standaarden in te voeren en definities vast te leggen binnen het BI platform. Het resultaat is dat gebruikers een consistente gebruikservaring hebben van data tot dashboards, waardoor de interactie met het platform snel en gemakkelijk verloopt. Dit BI beheer stelt hen in staat om de juiste data te krijgen op het moment dat ze het nodig hebben.

De data voorbereidingsmodule van Yellowfin is een voorbeeld van hoe consistentie in de oplossing zit ingebakken. Deze module heeft een metadata laag die je in staat stelt om bedrijfslogica te hergebruiken en om een consistent overzicht over je data te houden. Het wekt vertrouwen bij gebruikers en zorgt ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Het zorgt er ook voor dat de organisatie de waarheid slechts uit een bron haalt.

Gebruiksvriendelijkheid

Het slechtste scenario voor een bedrijf is om ergens aanzienlijk veel tijd en geld in het kopen en implementeren van een oplossing te investeren, om uiteindelijk te merken dat deze oplossing weinig toegepast en niet ten volle benut wordt. Voorkom dit door een tool te implementeren die makkelijk te gebruiken is voor gebruikers op alle analytische niveaus. Een tool waar eenvoudig mee te werken is, zorgt dat er meer gebruik van gemaakt wordt, waardoor er uiteindelijk meer waarde voor het bedrijf uit voortkomt.

Yellowfin is primair ontwikkelt met de eindgebruiker voor ogen. De gemeenschappelijke functies zijn ontwikkelt op basis van sociale media interfaces, die gebruikers bekend zullen voorkomen. Herkenbaarheid zorgt voor hogere gebruikersaantallen en een beter investeringsrendement.

Relevantie

Eindgebruikers willen het liefst analytische content, zoals rapportages en dashboards die relevant zijn voor het werk dat ze doen. Ze willen bij voorkeur data die ze helpt om beter te kunnen presteren – of dat nu in een operationele of strategische rol is. Daarom is het ook belangrijk dat de dashboards en rapportages gemakkelijk beschikbaar gemaakt kunnen worden aan gebruikers, gebaseerd op het werk dat ze doen. Dan hebben die gebruikers de vaardigheden nodig om de content te verfijnen, zodat het aan hun behoeften voldoet.

Yellowfin biedt dashboard mogelijkheden die geschikt zijn voor allerlei soorten gebruikers, zoals strategische planners, operationele medewerkers en analisten. De informatie op zo’n manier presenteren dat het voor de individuele gebruiker makkelijk te begrijpen is zorgt er voor dat hij de juiste beslissing maakt. Het moedigt ook aan om onze innovatieve oplossing te blijven gebruiken en anderen aan te sporen dat ook te doen.

Nauwkeurigheid

De snelste manier om het vertrouwen in je BI oplossing te verliezen en gebruikers van het platform te zien verdwijnen, is door gebruikers met niet complete of verkeerde data op te schotelen. Geen enkele oplossing kan zelf data herstellen, maar de betere oplossingen kunnen wel gebruikers de problemen laten markeren, zodat ze dit naar de analisten toe kunnen communiceren. Of zelfs naar de applicatiebeheerders, die dan snel en makkelijk de issues in de data kunnen verhelpen.

Yellowfin waarborgt nauwkeurige data, doordat gebruikers analisten op de hoogte kunnen stellen als er data mist of incorrect is. Onze oplossing laat analisten zien wat de gebruikers zelf zien, dankzij de mogelijkheid om screenshots te maken en deze aan van aantekeningen te voorzien. Dat maakt visueel duidelijk waar de problemen zich bevinden. Dit leidt niet alleen tot snellere oplossingen en zorgt ook voor een beter vertrouwen in de oplossing, met toename in gebruik tot gevolg.

Tijdigheid

Gebruikers hebben de juiste data op het juiste moment nodig om de juiste beslissingen te nemen. Als een verkoopteam hun doel niet haalt of als een winkel met te lage voorraad komt te zitten kunnen managers niet wachten tot de volgende vergadering om daar iets aan te doen. Ze hebben een tool nodig waardoor de actuele data tot hun beschikking hebben en die ze op de hoogte stelt als er actie nodig is. Die tool moet ook analisten in staat stellen om snel in te spelen op nieuw rapportage of verzoeken die via de dashboards binnenkomen.

Yellowfin hoeft geen data te laden in een afgeschermd format. Dit betekent dat je actuele rapportages direct naar de gebruikers die dat nodig hebben kunt versturen. Het is niet alleen maar de data die snel is. Yellowfin is marktleider in de snelheid waarmee nieuwe dashboards gecreëerd worden – waardoor je gebruikers minder lang hoeven te wachten. Daarnaast kun je met onze ‘Smart Tasks’ gebruikers op maat gemaakte meldingen laten instellen die gebaseerd zijn op hun unieke behoeften. Niet alleen kan een gebruiker deze meldingen zelf aanmaken, ze kunnen deze ook nog eens instellen voor hun collega’s en andere belanghebbenden. Dit zorgt ervoor dat de juiste mensen de juiste informatie op het juiste moment krijgen, waardoor de juiste beslissingen voor het bedrijf genomen kunnen worden.

Verbindend

Gebruikers zullen eerder geneigd zijn om van de tool gebruik te maken als deze niet alleen makkelijk in gebruik is, maar vooral zorgt voor een gedeeld inzicht geeft. Zulke BI tools verbinden gebruikers met andere belanghebbenden en zo wordt informatie-uitwisseling gemakkelijker. Dat soort samenwerkingen verhoogt het aantal gebruikers en zorgt voor betere toepassing binnen organisaties met een hoger investeringsrendement tot gevolg.

Yellowfin maakt het voor gebruikers makkelijk om hun inzichten met andere belanghebbenden te delen. Onze intuïtieve feeds laten informatie zien in een format dat lijkt op die van de tijdlijnen van sociale media. Zo krijg je niet alleen de informatie in een bekend format maar kun je ook nog een makkelijke met je collega’s samenwerken. Je kunt tabellen en grafieken selecteren en deze per email of instant messaging doorsturen of online posten.

Schaalbaar en toegankelijk

Business Intelligence gebruikers willen een oplossing die voor alle belanghebbenden geschikt is, die beschikbaar is op alle platformen en waarbij het niet moet uitmaken welke apparaten iemand gebruikt. Dit betekent dat ze iets willen dat overal en altijd toegankelijke is, welk apparaat je op dat moment ook gebruikt.

Yellowfin biedt een web-gebaseerd platform aan dat binnen een organisatie zowel makkelijk toepasbaar als schaalbaar is. Het bijkomend voordeel van het platform is dat het ook makkelijk te gebruiken is op mobiele apparaten. Bedrijven kunnen de data in de cloud opslaan of op interne servers met behoud van hetzelfde serviceniveau. Daarnaast biedt het abonnementsmodel van Yellowfin bedrijven flexibiliteit qua implementatie en uitbreiding. Als jouw bedrijf groeit, groeien wij ook met je mee.

De beste business intelligence oplossing ondersteund zowel de workflow van de gebruiker als de analist terwijl tegelijkertijd het beheer geleverd wordt dat nodig is voor IT. Yellowfin fungeert als de brug tussen deze twee groepen, waardoor een eenvoudige samenwerking en snel begrip van een solide beheerd platform mogelijk wordt. Onze intuïtieve oplossing werkt voor gebruikers aan alle zijden, met verhoogde gebruikersaantallen en verbeterd investeringsrendement tot gevolg.

VisionBI levert u met Yellowfin een betrouwbare Business Intelligence ervaring.

We zijn gedreven om ervoor te zorgen dat BI voor iedereen binnen jullie organisatie makkelijk wordt. Neem vandaag nog contact op om te zien hoe ook jij kunt profiteren van een betrouwbare aanpak.

Voor meer informatie kunt u ons een bericht sturen of bellen op 030-6331945

www.visionbi.nl

 

1 Source: http://www.gartner.com/smarterwithgartner/managing-the-data-chaos-of-self-service-analytics