Business Analytics op zijn Cruijffs (deel 2)

12 / 01 / 2020 | Leestijd: 4 min | Auteur: Jurgen van Gils

In deel 1 heb ik uitgelegd dat ik me een voorstelling wilde maken hoe Johan Cruijff over business intelligence en analytics zou denken. Hier in deel 2 mijn idee hoe Cruijff het zou zien.

Op zijn Cruijffs zou Johan het, in mijn verbeelding, als volgt hebben uitgelegd als iemand aan hem zou vragen waarom business intelligence een bijdrage levert aan de organisatiedoelstellingen.

 “Als je dus kijkt naar wat je met je organisatie wilt bereiken is het belangrijk dat iedereen scherp heeft waar dat om draait. Het is net als met voetbal je wilt een resultaat boeken, dan ga je vooraf afspraken maken en die uitvoeren. Dan is er maar 1 manier om dat te meten en dat is of je de wedstrijd gewonnen hebt. Ten eerste is dat dus ook de uitdaging met je bedrijf. Als je wilt dat je op jouw terrein en aandachtsgebieden de dingen doet die bijdragen aan het doel, dan moet je dat dus uitleggen, bespreken en aantonen. Winnen doe je z’n allen. Dan geef je aan waar het beter kan en stel je je er op in dat je dat zo gaat doen. Als je dat samen goed doet en het spel positioneel goed speelt is het resultaat het gevolg van de afspraken die je hebt gemaakt. Ik heb namelijk een hekel aan iemand die beweegt, maar niet weet waar naar toe. Kort gezegd je maakt afspraken, die kom je na en dat leidt tot resultaat. Daar helpt data, dashboarding en analyses bij. Dat is logisch.”

 “Wat is snelheid? Vaak wordt snelheid met inzicht verwisseld. Kijk, als ik iets eerder begin te lopen dan een ander, dan lijk ik sneller.”

Wat je ziet is dat iedereen maar zijn eigen dingetje doet, visie op de waarheid of eigen Excel-bestanden heeft, waardoor samenhang ontbreekt. Als je uitgangspunt kwaliteit en rendement is, kost dat te veel tijd in afstemming en organiseren. Vraag is dan wat men liever heeft 11 goede 1-tallen of een goed elftal?

Als je dus kijkt naar de ontwikkelingen in de markt dan zie je dat het allemaal steeds sneller moet, er is geen tijd om achterover te zitten. Dan zie je dat het baltempo, zo gezegd, omhoog moet om kansen te creëren. Dan wil je dus een omgeving hebben waar je met zijn allen vanuit hetzelfde oogpunt naar de organisatie en business kijkt. Volgens Cruijff: “Als je sneller wilt spelen kun je wel harder lopen, maar in wezen bepaalt de bal de snelheid van het spel.” Dat is wat business analytics en – intelligence je brengt. Je kunt de bal dan eenvoudig gezegd sneller toespelen. Zo ondersteunt het versnelling en verandering, want die is altijd nodig voor innovatie en vooruitgang. Als je de data hebt ga je pas echt zien en begrijpen waar het beter of anders moet. Het gaat vooral niet over balbezit, maar zien waar je vrij moet lopen om de bal te ontvangen en zo doelrijpe kansen te creëren. Vooruitdenken dus.

“Voetbal is simpel, echter het is moeilijk om simpel te voetballen”

Johan kon het mooi vertellen en in de praktijk brengen lijkt dan simpel, maar het simpel doen is nog niet gemakkelijk. Echter samen met een gemotiveerd team, de juiste tools en passende afspraken is veel te bereiken. Met de huidige systemen zijn enorme hoeveelheden data te verwerken waarmee betere risico-inschattingen en kansen te vinden zijn. Daarmee is met een 4-4-2 opstelling toch een tactiek te creëren die complexe en veelomvattende data-analyse eenvoudig maakt zodat er gescoord kan worden. “Je gaat het pas zien als je het door hebt.”

Ook eens praten over de tactiek van een lekker potje voetbal? Bel of mail gerust

Lees ook Deel 1 van Business Analytics op z’n Cruijffs

Meer informatie?

Neem vrijblijvend contact met ons op


Meer nieuws, ontwikkelingen & innovaties