Business Analytics op zijn Cruijffs

10 / 01 / 2020 | Leestijd: 2 min | Auteur: Dennis Teekamp Gout

“Het gaat niet over balbezit, maar over vooruitdenken, waar je vrij kunt lopen om de bal te ontvangen en zo de kans te creëren.”

Ik ben gek van Cruijff. Waarom weet ik eigenlijk niet goed. Was te jong toen hij zijn grote successen bij Ajax boekte. Ben hem gaan bewonderen in zijn laatste jaren als prof-voetballer, trainer en als mens om zijn ongelofelijke techniek, spel inzicht en vernuft om alles te begrijpen. Wat hij altijd op onnavolgbare wijze en zijn eigen “Cruijffiaanse” wijze wist te verklaren.

Nu was ik vanochtend een rondje aan het hardlopen en bedacht mij:

“Hoe zou Johan Cruijff denken en praten over data, BI omgevingen en data platformen.”

Zeker nu data ook steeds meer een rol speelt in het huidige voetbal. Inmiddels weet men bijvoorbeeld precies hoeveel kilometer een speler gelopen heeft en het aantal passes dat is aangekomen.

Johan zou waarschijnlijk niet zo veel gehad hebben met alle data analyse die in het hedendaagse voetbal gebruikt worden. Laat staan met die in het bedrijfsleven. Hij zag het, voelde en beleefde het. Overzag en wist aan welke knoppen hij moest draaien. Tenminste dat is zoals ik het me voorstel. Voor het echie zou hij waarschijnlijk ook zijn bronnen hebben en informatie inwinnen voordat hij keuzes maakte. Zo’n gekke gedachte is dat niet. Ooit zei hij namelijk het inbrengen van Davids in het Nederlands elftal bij een achterstand dat dit niet veel zin had. “Kijk” zie hij, “als je achterstaat en wilt winnen heb je niet veel aan het inbrengen van Davids die schiet er per seizoen te weinig in, dus waarom zou hij dat nu wel doen?” Dat is Johan ten voeten uit hij wist heel goed wat de prestaties en ‘cijfers’ van de spelers waren.

Deel 2 van “Business Analytics op zijn Cruijffs”

Meer informatie?

Neem vrijblijvend contact met ons op


Meer nieuws, ontwikkelingen & innovaties