Business Intelligence Retail

Customer Intelligence met Business Intelligence voor retail

Uw producten altijd en overal verkrijgbaar. Online en offline naadloos op elkaar aangesloten. De effecten van promoties meten en tijdig uitverkopen.

Een hele uitdaging, niet waar?

Er wordt veel verwacht van retailers. De klantbeleving staat voorop en customer intelligence is dé strategie om rendement te vergroten.

Business Intelligence (BI) is het antwoord op veel van uw vragen. Door data slim te combineren en beschikbaar te stellen, voorspelt u straks wat uw klant nodig heeft. Op het juiste moment, op de juiste plek en tegen de juiste prijs.

Retail Business Intelligence

Wat is Business Intelligence voor retail?

Iedere retailer werkt met diverse databronnen. Denk aan ERP, CRM, WMS, HRM software, financiële pakketten en Excelsheets.

Hoe laat u al die data en bronnen optimaal voor u werken?
Met Business Intelligence. Een goed ingerichte BI tool haalt relevante informatie uit alle interne systemen. In actuele en overzichtelijke rapportages en dashboards ziet u vervolgens de antwoorden op uw meest gestelde vragen.

Denk aan:

  • Wat is mijn churnrate?
  • Hoe verloopt de customer journey?
  • Waar liggen mijn (potentiële) verkoopkansen?
  • Heb ik voldoende voorraad voor mijn komende aanbiedingen?
  • Wat is het verloop in mijn bezetting en wanneer heb ik extra mensen nodig?

BI ondersteunt een omnichannel strategie optimaal

Omnichannel is het toverwoord in retail. Klanten willen het liefst altijd dezelfde beleving en service. Op elk moment, via elk kanaal en overal waar ze zijn.

Deze strategie leidt veelal tot succes, mits juist uitgevoerd. BI gaat u hier zeker bij helpen.

Hoe?
Bijvoorbeeld door op basis van uw verkoophistorie, magazijnbeheer en klantinformatie de juiste hoeveelheden van elk product op voorraad te kunnen hebben. Op iedere gewenste locatie. Niet te weinig, maar zeker ook niet te veel. Rekening houdend met de Product Life Cycle.

Dit helpt u ook te bepalen of er voldoende voorraad is voor een komende actie in de folder. Zo niet, dan heeft u genoeg tijd om het magazijn alsnog aan te vullen.

BI helpt in het bepalen van het meest succesvolle (potentiële) afzetkanaal. Zo wordt het verdelen van het marketingbudget een stuk eenvoudiger en levert het meer rendement op.

Er zijn nog talrijke manieren waarop Business Intelligence u kan helpen om effectiever en efficiënter te zijn. Onze consultants kunnen hier uitgebreid over vertellen.

https://www.visionbi.nl/wp-content/uploads/online-statistics-liggend.jpg

De juiste BI tool en retail expertise
Wij helpen u met het selecteren van de juiste BI software voor de organisatie. Bent u Microsoft-minded en is dit de bedrijfspolicy? Dan is Power BI een uitstekende oplossing.

Zoekt u een oplossing waarbij gebruiksvriendelijkheid en samenwerking centraal staan. Een oplossing die volledige geautomatiseerd uw bedrijfsprocessen analyseert? Dan kijken we graag met u naar Yellowfin.

De BI software moet goed zijn, maar vormt slechts de basis. De inrichting is wat telt.
Door onze jarenlange ervaring in retail weten we grotendeels al wat u zoekt in een BI dashboard. Welke gegevens u écht nodig heeft en op welke manier die het beste gepresenteerd kunnen worden.

Bang voor verkeerde interpretatie?
Geen zorgen. Wij zorgen ervoor dat alle relevante informatie in één oogopslag voor iedereen op dezelfde manier te begrijpen is en direct aanzet tot actie.

Vreest u voor saaie rapportages?
Niet nodig! Visuele aantrekkelijkheid van data staat bij ons voorop. We zorgen dat de data u een verhaal vertelt. Op een fijne manier, die iedereen aanspreekt.

Voor ons is BI pas een succes als uw organisatie het dashboard met plezier en het gewenste resultaat inzet. We denken met u mee over de optimale inzet van rapportages en dashboards door uw medewerkers. Nu én in de toekomst.

Meer weten?
Bekijk dan ook eens onze aanpak en lees hoe wij samen met u een partnership voor de toekomst aangaan.