Retail informatie systeem Xenos

retail klant case business intelligence project

Retail informatie op maat met het BI systeem wordt gebruikt bij Xenos

Het retail informatie systeem van VisionBI wordt o.a. door Xenos gebruikt voor een dagelijks inzicht in resultaten en mogelijkheden.

Gebouwd met Yellowfin levert het informatiesysteem inzicht vanuit diverse invalshoeken. Denk aan transacties, voorraad en omloopsnelheid. Met Yellowfin bouwde VisionBI een retail informatiesysteem waar dagelijks miljoenen records mee worden geanalyseerd. Daarmee wordt o.a het effect van promoties, acties op de conversie gemeten.

Retail organisaties, zoals Xenos, hebben met dit retail informatiesysteem de mogelijkheid snel resultaten te zien, voorraden te optimaliseren en daarmee op trends in koopgedrag in te spelen. Retail organisaties werken met meer en meer data vanuit uiteenlopende bronnen. De door VisionBI met Yellowfin gebouwde retail BI oplossing zorgt er voor dat data gemakkelijk en snel beschikbaar is. Gecombineerd met Big Data bronnen levert dit waardevolle informatie op waarmee organisaties de beschikking hebben over inzichten in mogelijkheden. De oplossing is snel te implementeren, is interactief en gebruiksvriendelijk. De omgeving is voorbereid om data uit klantentellers, inventarisaties en Warehouse manegement systemen moeiteloos te combineren.

Financieel inzicht

Naast de informatie die nodig is om acties en resultaten te volgen, biedt de oplossing ook duidelijk financieel inzicht. Met koppel mogelijkheden aan financiele systemen is iedere retail organisatie in staat de financiele verslaglegging te vereenvoudigen. Niet alleen is er op dashboards te volgen hoe de organisatie draait, ook kunnen rapporten in ieder gewenst bestand-formaat worden geexporteerd of gedistribueerd.

Met een beperkte Proof of Concept kan VisionBI aantonen dat het Yellowfin platform in staat is om miljoenen datarijen snel en goed te analyseren, waarbij ook de gewenste gebruiksvriendelijkheid geboden wordt.

Zodra het Yellowfin platform is geïmplementeerd, zijn medewerkers uit alle geledingen, zoals marketing, inkoop en bedrijfsleiders in staat het effect van acties op bijvoorbeeld winkel, productniveau en per productgroep te zien. Het geeft inzicht in wanneer welke producten het beste verkocht worden. Om dit inzicht te bereiken worden de geleverde producten vergeleken met de verkoop op winkelniveau.